نحوه شکایت از کارفرما
امروزه امار اختلافات ناشی از مسائل مالی ،مانند،حقوق معوقه، اضافه کار، سنوات پایان سال و … میان کارگر و کارفرما افزایش یافته که به منظور رفع این مشکلات قانون کار یا اصطلاحاً قانون حداقلی که تنظیم کننده روابط میان کارگر و کارفرما است به میان می آید ، که بیشتر به نفع کارگران بوده ؛ که آشنایی با آن و مواد موجود در آن برای کمتر شدن اختلافات میان کارگر و کارفرما لازم است. ما نیز بدین منظور در این مقاله از سایت حق جویان به گوشهای از این مسائل میپردازیم.
نحوه شکایت از کارفرما
شما برای شکایت از کارفرما نیاز به یک دلیل موجه و قانونی جهت شکایت دارید که می تواند دلایلی همچون عدم پرداخت حقوق و مزایای کار ،عدم بیمه، اخراج غیرقانونی و … باشند .
برای شکایت از کارفرما باید به مراجع صالح در اداره کار مراجعه و از این طریق ثبت شکایت نمود .
در گذشته ثبت دادخواست در اداره کار به روش سنتی انجام میشد و متقاضی فرمی را با عنوان فرم دادخواست پر میکرد که در آن مشخصات متقاضی،کارفرما و …خواسته شده بود.
اما در حال حاضر ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی است و شکایت باید توسط متقاضی در سامانه اداره کار ثبت شود.
برای اینکار متقاضی باید آدرس کارفرما، مدارک و اسناد خود را اسکن شده در فرم دادخواست الکترونیکی ثبت کند.
روش الکترونیکی جهت کاهش حجم مراجعهکنندگان حضوری و برای سهولت این کار شکل گرفته، اما به علت تازه روی کار آمدن این روش، برخی از ادارات کار هنوز بخشی برای انجام ثبت شکایت به روش سنتی نیز دارند. بعد از ثبت اسناد و مدارک و دادخواست در سامانه اداره کار زمانی جهت رسیدگی به شکایت در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار تعیین می گردد که از طریق پیامک به متقاضی و کارفرما اطلاع داده می شود و متقاضی می تواند با مراجعه به پنل کاربری خود از زمان و آدرس محل حضور اطلاع یابد
هنگامی که به کارفرما زمان و محل رسیدگی به شکایت ابلاغ می گردد، باید در سامانه اداره کار ثبت نام نماید این کار برای رسیدگی به عرایض وی( کارفرما ) در مراجع صالح رسیدگی کننده لازم است و در غیر این صورت به اظهارات او رسیدگی نخواهد شد .
متقاضی نیز لازم است در مکان و زمان مقرر شده حضور یابد تا به شکایت او رسیدگی شود
نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق
متقاضی می تواند با مراجعه به سامانه جامع روابط کار دادخواست شکایت از کار فرمای خود را ثبت کند.
بدین منظور ابتدا باید به سامانه وارد شده و گزینه پوشه خدمات و سپس ثبت درخواست را انتخاب کرده و دادخواست خود را ، برای رسیدگی مرجع صالح
به اختلاف خود ثبت کنید .
منظور از مرجع صالح ،هیئت تشخیص و هیئت حل اختلافات اداره کار شهرستان و استان محل اشتغال می باشد.
همانطور که گفتیم قانونی تحت عنوان قانون کار، به عنوان چهارچوبی برای رسیدگی به این نوع اختلافات وجود دارد .
قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹ میباشد که در خصوص امور مربوط به کارگر، کارفرما، قرارداد،کارگاه و مسائل پیرامون موضوع روابط بین کارگر و کارفرما تعیین تکلیف نموده است.
بر اساس ماده یک این قانون کلیه کارفرمایان و کارگران کارگاه ها ،موسسات تولیدی، صنعتی ،خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون میباشند
مدارک لازم جهت شکایت از کارفرما بابت بیمه
اگر میخواهید از کارفرما بابت بیمه شکایت کنید، باید مدارکی ارائه کنید که شما برای مدتی مشخص، در محل فعالیت کارفرما کار میکردید. سند قرارداد بین شما و کارفرما یکی از مهمترین این مدارک است. مواردی مثل استشهادیه شهود، گزارش اداره بیمه تامین اجتماعی، سند قرارداد، مدارک هویتی و هرچیزی که نشان دهنده ادعای اشتغال شما باشد، جزو مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بابت بیمه بود و ضمیمه پرونده میشود و با لایحه دفاعیه، به مرجع رسیدگی ارائه خواهد شد.
کارگر کیست؟
مطابق ماده ۲ قانون کار ،کارگر از لحاظ این قانون شخصی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی؛ اعم از سهم سود ، حقوق، مزد و سایر مزایا برای کارفرما به درخواست او کار می کند.
مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در اداره کار
در خصوص مدارک لازم جهت شکایت از کارفرما، اول شما باید ابتدا رابطه کارگر و کارفرمایی خود را اثبات کنید و مدارک لازم برای طرح شکایت را داشته باشید زیرا در غیر این صورت دادخواست شما در مراجع صالح رد می گردد .
پس اولویت اول در شکایت از کارفرما جمع آوری اسناد و مدارک محکمه پسند میباشد.
همانطور که گفته شد مهمترین و ابتدایی ترین مدرک لازم برای شکایت از کارفرما اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی است. احتمالاً برای شما سوال می گردد که چگونه رابطه میان کارگر و کارفرما را می توان اثبات کرد ،پس برای پاسخ به این سوال در ادامه این مقاله از سایت حقوق جویان با ما همراه باشید.
نحوه اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی
اولین و مهم ترین سندی که برای اثبات این امر پیشنهاد میشود ، “قرارداد کار” مابین کارگر و کارفرما می باشد.
اگر قرارداد به شکل کتبی بوده و شرایط کار و حقوق کارگر در آن آمده باشد، احتمال انکار کارفرما را کاهش میدهد. گاهی پیش می آید که کارفرما ادعای جعل نسبت به قرارداد ارائه شده توسط کارگر نماید، اما اثبات ادعای جعل یا رد آن در مراجع اداره کار رسیدگی نمی شود.
در صورتی که ادامه رسیدگی به شکایت وابسته به تعیین درستی قرارداد باشد، تا زمان رسیدگی به ادعای کارفرما رسیدگی مراجع اداره کار به شکایت متوقف می شود .
از جمله مدارک دیگر جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی که در اداره کار به آن استناد می شود” فیش های واریزی” از حساب کارفرما به حساب کارگر می باشد، و بسته به اینکه پرداخت ها به چه صورت بوده ساز و کارهای متفاوتی را میطلبد.
مورد دیگر برای ادعای اثبات رابطه میان کارگر و کارفرما می توان به “لیست پرداخت حق بیمه” نیز اشاره کرد که، نشان می دهد کارگر یا متقاضی شکایت در کارگاه شرکت و یا در کل مجموعه مورد شکایت از کارفرما ،مشغول به کار بوده است.
برخی از کارگران به علت اینکه سند و مدرکی برای اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی خود ندارند، از شکایت صرف نظر میکند ، در حالیکه اسناد و مدارک مورد نیاز بسته به شرایط و نوع کار مورد اشتغال متقاضی متفاوت می باشد، و راه های متفاوتی جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی وجود دارد که کارگران میتوانند با مراجعه به یک مشاور حقوقی یا وکیل اداره کار متخصص، بسته به شغل خود مدارک را جهت شکایت جمع آوری کرده و طرح دعوی کنند.
نحوه شکایت از کارفرما در سایت اداره کار
مراحل شکایت از کارفرما در سایت اداره کار به آدرس mcls.gov.ir اینگونه است که اول باید در سایت ekyc.done.ir، احراز هویت الکترونیکی را انتخاب کرده و اطلاعات خود را کامل کنید. حالا در سایت mcls.gov.ir از بخش خدمات سامانه، روی گزینه ثبت دادخواست بدوی کلیک کنید. حالا همه فیلدهای موجود در فرم را به دقت تکمیل کرده و بعد از ارسال آن، اداره کل وقت جلسه را تعیین میکند و در نهایت مکان و زمان جلسه شکایت از کارفرما به شما اعلام خواهد شد. این جلسه به شکل حضوری برگزار شده و کارشناس اداره کار در آن حضور خواهد داشت نقطه بعد از جلسه کارشناسی، رای صادر شده به اطلاع طرفین میرسد.
نکاتی در خصوص طرح شکایت
لازم است بدانید که برخی از مطالبات را در یک دادخواست ، نمیتوان به طور همزمان مطالبه کرد .
به طور مثال نمی توان شکایت بابت اخراج غیرقانونی را همزمان با دادخواست بازگشت به کار و مطالبه حق سنوات طرح کرد .
زیرا اگر کارگر قصد بازگشت به کار را داشته باشد مطالبه حق سنوات معنایی ندارد ، و اگر قصد مطالبه سنوات را دارد دیگر امکان بازگشت به کار را نخواهد داشت .
اگر فردی هر دو این موارد را با هم درخواست کند ،به هیچ کدام رسیدگی نخواهد شد.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
واخواهی چیست؟
ترکه و رد ترکه چیست؟
محجور کیست؟
نحوه شکایت از قاضی
مشاغل معاف از مالیات
کار چاق کن کیست؟
9 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سوالی برای من پیش اومده در رابطه با شکایت از کارفرمام
ایا رسید پرداخت حقوق از طرف کارفرما به تنهایی برای اثبات رابطه کارگر_کارفرمایی من کافی هست؟
برای تاخیر طولانی کارفرما در پرداخت دست مزد میتوان شکایت کرد؟
سلام و عرض ادب، مقاله بسیار کاملی بود و مشکلات بنده رو در جهت شکایت از کارفرما رفع کرد، متشکر از سایت خوبتون.
سلام و عرض خسته نباشید
مطلب مفیدی بود .
پاسخ سوالم رو در خصوص نحوه اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی گرفتم
سلام و درود
مقاله ی مفید و روانی بود
متشکرم از شما،به خوبی متوجه چگونگی طرح شکایت از کارفرما و نکات اون شدم
سلام وقت بخیر
ببخشید میخواستم بدونم میتونم بابت دست مزد اضافه کار سال گذشته ام شکایت کنم؟کارفرما زیر بار نرفتن،چطور میتونم اثباتش کنم؟
سلام
من میخوام بدونم میتونم شکایت بابت سنوات و عدم پرداخت حق بیمه رو باهم انجام بدم؟؟؟
هزینه ی وکیل حقوقی برا شکایت از کارفرما حدودا چقدره؟؟
سلام به تیم حق جویان
یه سوال دارم،من میخوام شکایت انجام بدم ایا کپی قرار با کارفرمام مورد قبول میتونه باشه؟؟؟